Main » Articles » Brak u Islam » Brak u Islam |
Stav šerijatskih pravnika o braku
Pravni status braka, kod islamskih pravnika, razlikuje se
shodno promjeni stanja i situacije covjeka. Brak ze biti obavezan (vadzib)
kada se pojavi zudnja, tj. prilikom pojave velike zelje za upraznjavanjem
strasti, tako da se covjek plazi cinjenja harama (bluda) ako se ne ozeni. Isto
tako, ako se ne moze suzdrzati od zabranjenog pogleda ili samozadovoljavanja
(onanisanja) i tada je brak obavezan, makar i ne postojala bojazan da ze
pociniti blud. Ako je siguran da ze pociniti blud ukoliko se ne ozeni, tada ze mu brak biti obligatna duznost (farz) ako posjeduje mehr i moze izdrzavati zenu, jer djelo koje jedino sprecava cinjenje harama postaje farz. Obavezan je (vadzib mu je) pozajmiti novac ako nema mehra a plazi se cinjenja harama, a Uzvizeni ze mu Allah pomozi da ga vrati. Alejhis-selam je rekao: Trojica zasluzuju Allahovu pomoz: borac na Allahovom putu,
rob koji zeli kupiti svoju slobodu od svoga vlasnika i onaj koji se zeni iz
zelje da zivi cednim zivotom} (57) Brak je potvrdjeni sunnet u uobicajenoj (normalnoj)
situaciji, ugledajuzi se na Vjerovjesnika (s.a.v.s.). Brak je vrlo pokuden (mekruh tahrimi) osobi koja strahuje da
ze u njemu ciniti nasilje i nepravdu. Ako dodje u koliziju strah da ze pociniti
nemoral i strah da ze ciniti nasilje ako se ozeni, u tom se slucaju neze zeniti,
jer je nasilje grijeh prema robovima (ljudima), a zabrana bluda je pravo
Uzvizenog Allaha. Kod ovakve kolizije pravo je covjeka prece od Allahovog prava
jer je covjek slab, a Uzvizeni neovisan. Ako bude siguran da ze ciniti nasilje i nepravdu ukoliko se
ozeni, brak mu je haram, jer je brak propisan radi cuvanja cednosti i stjecanja
sevapa, a nepravdom se cine harami i grijesi i stoga se gubi korist usljed
prevage ztete. (58) Brak je u uobicajenim (normalnim) situacijama bolji od obavljanja nafila. Imam je Ahmed rekao: "Osamostaljivanje ni u kom slucaju nije od islama, pa ko poziva nezenstvu (celibatu) ne poziva u islam". (59) Dobri prethodnici prezirali su nezenstvo i podsticali su neozenjene na brak. Ibrahim ibn Mejsera rekao je Tavusu: "Ili zez se ozeniti ili zu ti rezi ono zto je rekao Omer Ebu Ez-Zevaidu: 'Od braka te sprecava samo nemoz ili grijezenje.'" (60) Ibn Abas rekao je Se'idu ibn Zubejru: "zeni se, jer najbolji
iz ovog ummeta imao je najvize zena." (61) Neki islamski pravnici smatraju da je posvezivanje ibadetu
bolje od zenidbe i trozenja vremena na brigu o zeni i djeci. Sljedbenici ovog
mizljenja za dokaz uzimaju Allahovu pohvalu Jahjau (a.s.) u rijecima
Uzvizenog: I dok se on u hramu stojezi molio, melekiga zovnuze: "Allah
ti javlja radosnu vijest: rodit ze ti se Jahja, koji ze u Allahovu knjigu
vjerovati, i koji ze prvak biti, i cedan, i vjerovjesnik, potomak onih dobrih."
(62) Rijec el-hasur (cedan) znaci onaj koji se suzdrzava od odnosa
sa zenama, pa kazu da je brak bolji, onda ne bi takav covjek bio pohvaljen zbog
njegovog izostavljanja. Medjutim, prvo mizljenje je ispravnije i brojni su
dokazi iz Kur'ana i Hadisa koji to potvrdjuju. Mi smo neke spomenuli, a ono zto
se navodi u zasnom Kur'anu o Jahjai (a.s.) jeste njegov zakon a naz Serijat
razlikuje se od njegovog zakona. (63)
57 Hadis biljeze Et-Tirmizi, En-Nesai i Ibn Madze. 58 Vidi: Reddul-muhtar 'ale'd-Durril-muhtar. 59 Ez-Serhul-kebir. 60 Ez-Serhul-kebir 61 Ibid. Ovdje se misli na Poslanika (s.a.v.s.) (primj. prev.). 62 Alu Imran, 39. 63 Vidi: Ez-Serhul-kebir. | |
Category: Brak u Islam | Added by: Harun (2010-03-08) | |
Views: 1120 |
Total comments: 0 | |
FETVE
ONLINE RADIO
Video Multimedia
Kategorije Hadisa