Main » Articles » Brak u Islam » Brak u Islam |
· Ulazak u brak -= 5 =-
Izbor (biranje) vjerenika
Kao zto muzkarac treba izabrati zenu koju ze vjeriti, isto
tako staratelji zene trebaju izabrati cestitog mladiza i udati zenu samo za
odgovarajuzeg muzkarca (samo za muzkarca koji joj odgovara) i koji se odlikuje
sljedezim osobinama: 1 - Vjera Vjerenik se treba odlikovati vjerom i moralom. To su
najvaznije osobine dobrog muza. Ako se covjek boji Allaha i strahuje od Njega,
to ga sprecava da cini nepravdu (nasilje) zeni i podstice ga na lijep odnos
prema njoj i garantuje joj sva njena, Serijatom propisana, prava. Otuda je
Poslanik (s.a.v.s.) naredio da se djevojke udaju za one koji imaju vjeru i
moral, pa makar bili i siromazani. Poslanik (s.a.v.s.) rekao
je: Ako od vas zaprosi (kzerku ili sestru itd.) onaj cijom ste
vjerom i moralom zadovoljni, ozenite ga. Ako to ne budete radili, nastupit te
smutnja na Zemlji i veliki nered. (91) Istinu je rekao Allahov Poslanik (s.a.v.s.). Ako mladiza
odanog vjeri ne budu ozenili, nego ga, zbog njegovog siromaztva, odbiju, onda ze
on, mozda (vjerski) oslabiti jer privlacne i izazovne stvari koje vode haram u
su svuda oko njega i one ga dovode u iskuzenje. Isto tako, ako djevojka bude
udata za muzkarca koji nema vjere niti morala, ili bude ostala bez muza,
cekajuzi bogatog vjerenika, to ze je pokvariti, a mozda, i potaknuti na cinjenje
lozih postupaka i razvratnih djela. Roditelj koji udaje svoju kzerku za muzkarca koji nema vjeru
niti morala iznevjerio je Allahovo povjerenje koje mu je On povjerio i za koje
ze biti pitan. Uzvizeni kaze: O vjernici, Allaba i Poslanika ne varajte i svjesno medjusobno
povjerenje ne proigravajte. (92) Uzvizeni ze ga Allah pitati o njegovom nemaru u pogledu ovog
povjerenja. A koji je nemar vezi od prepuztanja svoga djeteta u ruke covjeku,
velikom grjezniku, koji se ne boji Allaha, i zar ima veze pronevjere od
povjeravanja (predavanja) svoje casti covjeku koji ne strahuje od Allaha. Ovakav
roditelj zadaje velike nevolje svojoj kzerci. On cak prouzrokuje nesrezu kod
svoje kzerke za citav njen zivot, a ta se nesreza moze protegnuti i na buduzem
svijetu ako ona bude iskuzana u svojoj vjeri i bude primila (padne pod utjecaj)
moralne osobine svoga muza. Ovakav otac spada u grupu onih o kojima je Uzvizeni
Allah rekao: A one koji vjernike i vjernice vrijedjaju, a oni to ne zasluzuju,
tovare na sebe klevetu i pravi grijeh. (93) Takodjer, se ubraja medu one koji vole da se zire bestidne
glasine o muslimanskom druztvu (zajednici), pa se na njega primjenjuju i rijeci
Uzvizenog: One koji vole da se o vjernicima zire bestidne
glasine ceka tezka kazna na ovom i na onom svijetu; Allah sve zna, a vi ne
znate. (94) Vjera se covjeka, u vezini slucajeva, moze procijeniti
gledanjem (posmatranjem) njegovih vrznjaka i prijatelja jer "s kim si, takav
si". Ako covjekovi prijatelji budu dobri vjernici i plemenitog morala, onda i on
mora biti kao oni, a ciji prijatelji budu nemoralni, loze reputacije, slabe
vjere i daleko od Pravog puta, pa onda i njihov prijatelj mora biti isti takav.
U zasnom Kur'anu imamo ajet koji najjasnije ukazuje na to. Uzvizeni je
rekao: Na Dan kada nevjernik prste svoje bude grizao
govorezi: "Kamo sreze da sam se uz Poslanika Pravog puta drzao, kamo sreze,
tezko meni, da toga i toga za prijatelja nisam uzeo. On me je od Kur'ana
odvratio nakon zto mi je priopzen bio!", a zejtan covjeka uvijek ostavlja na
cjedilu. (95) Ovi ajeti ukazuju na utjecaj prijatelja na covjeka. Stavize,
prijatelji mogu utjecati na covjekovu vjeru ili ga potpuno udaljiti od nje pa da
na Sudnjem danu bude vjeciti stanovnik Dzehennema. Najbolji primjer dobrog i
lozeg prijatelja navodi nam Vjerovjesnik (s.a.v.s.) u hadisu: Primjer dobrog i lozeg prijatelja jeste kao primjer nosaca mirisa i
kovaca. Nosac mirisa ili ze ti ga dati (namirisat ze te), ili zez od njega
kupiti, ili zez osjetiti od njega ugodan miris, a kovac ze ti ili zapaliti
odjezu ili zez osjetiti gadan (neugodan) miris. (96) Gledanje porodice vjerenika i sredine u kojoj je odrastao
pokazat ze, svakako, suztinu njegove vjere i morala i prozirit ze spoznaju o
njemu. Staratelj djevojke mora se raspitivati o vjerenikovoj vjeri i
moralu, i za to treba uloziti veliki trud, a ne smije dozvoliti da ga vanjski
izgled (forma) prevari, pa da pozuri s udajom djevojke o kojoj se brine, jer ga
je time Allah zaduzio i povjerio mu je i bit ze pitan za nju. 2 - Da vjerenik i vjerenica budu priblizno istih godina Potrebno je, takodjer, da vjerenik bude priblizno istih
godina kao vjerenica i nije lijepo da se djevojka udaje za muzkarca ako je medu
njima velika razlika u godinama tako da on ima godina, mozda, kao njen otac ili
djed. Uspjezan brak treba se zasnivati na uzajamnoj paznji i ljubavi supruznika,
a priblizno iste godine kod supruznika jedan su od temelja, u naze danaznje
vrijeme, na kojima se gradi paznja i ljubav medu bracnim drugovima. Neko ze mozda rezi: "Serijat dozvoljava da medu supruznicima
bude velika razlika u godinama, jer se i Vjerovjesnik (s.a.v.s.) ozenio znatno
mladom Aizom (r.a.). Isto tako, neki nazi dobri prethodnici iz ovog ummeta
zenili su se s zenama koje su bile puno mlade od njih." Ja kazem: "Takav je brak dozvoljen po Serijatu i nema
protivljenja Allahovom zakonu. Ali on u danaznje vrijeme nije uobicajen, a
obicaji se mijenjaju i imaju veliki utjecaj na zivot ljudi, a pogotovu na ono
zto je vezano za druztveni aspekt njihovog zivota. Takav brak je u vremenu Poslanika (s.a.v.s.) bio uobicajen i
raziren te su se ljudi navikli na njega. Djevojci nije smetalo da se uda za
covjeka koji ima godina koliko i njen otac ili djed." Neko, takodjer, moze rezi: "Mi trebamo primjenjivati Serijat
a ne obicaje." Ja kazem: "Nema sumnje da se prednost daje Serijatu nad
obicajima, ali Scrijat se mora primjenjivati u obligatnim naredbama i zabranama
(tckalif), a ne u stvarima koje su prepuztene slobodnom izboru (mubahat), a
udavanje mlade djevojke za starog covjeka spada u mubahat (stvari koje su
prepuztane slobodnom izboru), a ne u obligatne zerijatske naredbe." Dodaj tome joz da je islamsko druztvo u Poslanikovo
(s.a.v.s.) vrijeme i vrijeme njegovih ashaba bilo najcizce i najbolje druztvo
koje je upoznala povijest ljudskog roda. Oni su bili najbolja zajednica koja se
ikada pojavila medu ljudima i najvize su koristili ljudima. Tada se nije moglo
ni zamisliti da udaja mlade djevojke za starijeg covjeka prouzrokuje bilo kakve
probleme u porodici ili druztvu, jer cistota druztva i njegova cednost
sprecavali su dogadjanje bilo kakve nedaze. Ali u nazem savremenom dobu situacija se puno razlikuje. Naza
islamska druztva, na veliku zalost, nisu kao prvo islamsko druztvo u pogledu
svoje cistote, cednosti i privrzenosti Allahovim zerijatskim propisima i
principima Allahove vjere (moralnim pricipima), nego su ona daleko oci toga kao
nebo od Zemlje. zenidba starca s mladom djevojkom, koja ima godina koliko i
njegova djeca, dovodi do velikih problema unutar porodice i van nje. Sta ze
raditi zena u dvadesetim godinama ciji je muz stariji od nje trideset ili
cetrdeset godina, ako ispred sebe ima televiziju, sa svoje desne strane telefon,
radio s njene lijeve strane, kasetofon iznad glave a casopisi i novine, koji su
puni raznih vrsta zavodjenja, u svakom uglu kuze, a njeni prozori su naspram
prozora komzijske kuze. Ponekad se ciesi da s njom, u istoj kuzi, stanuje i sin
njenog muza (muzev sin) priblizno istih godina kao i ona. On puca od muzkosti i
mladosti, kao zto se ona ponosi zenstvenozzu i zavodljivozzu. Vidi je u pidzami
kao zto i ona njega gleda u pidzami, a vjera je slaba i uvjerenje takodjer? Da
li je ovakvo stanje bilo u vrijeme Poslanika, (s.a.v.s.)? Islam je Allahova trajna vjera za sva vremena i prostore, i u
islamu postoje opza zerijatska pravila koja omoguzavaju ljudima da zadovolje
svoje potrebe, u okviru Serijata, na svakom prostoru i u svim vremenima. Neka od
tih zerijatskih pravila su: princip preventivnog sprecavanja, otklanjanje ztete
ima prednost nad postizanjem koristi, pravne odredbe (propisi) mijenjaju se u
skladu s promjenom vremena, primjenjuje se obicaj, i druga slicna zerijatska
pravila. Zato su islamski pravnici rekli da se mlada djevojka ne udaje za starca
niti za nakazu, nego se udaje za njoj dostojna, pa ako je zaprosi njoj dostojan,
ne treba odgadjati njenu udaju, a dostojan joj je svaki bogobojazni musliman.
(97) Pored svega toga ja ne kazem da je brak starca i mlade
djevojke zabranjen po Serijatu, nego ja kazem da on nije uobicajen i da
staratelj djevojke treba izabrati muza koji ze joj odgovarati, te da se pri tom
izboru boji Uzvizenog Allaha.
91 Hadis biljezi Et-Tirmizi 92 El-Enfal, 27.
93 El-Ahzab, 58.
94 En-Nur, 19.
95 El-Furkan, 27-29.
96 Muttefekun alejhi.
97 Vidi: Hazijetu Ibn Abidin. | |
Category: Brak u Islam | Added by: Harun (2010-03-08) | |
Views: 852 |
Total comments: 0 | |
FETVE
ONLINE RADIO
Video Multimedia
Kategorije Hadisa